Fietsvakantie door ongerept Albanië (10 dagen)

Puur platteland, machtige landschappen en culinair genieten

Genieten staat voorop op deze Liria-fietsreis. We fietsen door de ongerepte Albanese natuur, staan versteld van de prachtige berglandschappen en beleven het pure platteland. We proeven heerlijk verse streekgerechten en snuiven tussendoor een vleugje cultuur op in de gezellige dorpjes en levendige steden.

Met een gemiddelde afstand van 30 tot 50 kilometer per dag, met hier en daar een matige klim, is deze fietsvakantie geschikt voor elke fietsliefhebber. We eindigen met een mini-citytrip in de hoofdstad Tirana.

• Fietsen worden ter plaatse voorzien. Liria brengt de bagage telkens per auto naar het volgende hotel.
  • We organiseren deze reis enkel op aanvraag voor groepen vanaf 18 personen

Een voorsmaakje in enkele beelden

Het reisprogramma

Dag 1 | Welkom in Albanië

Bij aankomst in de Albanese hoofdstad Tirana staat er al een busje voor ons klaar dat ons naar Shkodër brengt. We verfrissen ons even in het hotel, verkennen de kleurrijke studentenstad en genieten van een heerlijk avondmaal. Shkodër is het ideale startpunt van de fietsvakantie. De stad staat immers in heel Albanië bekend als echte fietsstad. Elk gezin in Shkodër heeft minstens twee fietsen op stal.

Overnachting in Shkodër: Gardenland Resort 4*,   Hotel Tradita 3*, Hotel Carmen 4* of Rose Garden Hotel 3*

Dag 2 | Een 17de-eeuwse brug, heuvels en fotografie

Totaalafstand: 20 km fietsen

Wij fietsen de stad uit en rijden in de richting van de bergen. Na 8 kilometer maken we een stop aan de prachtige Mesi brug, die hier al staat sinds de 17de eeuw. Onze tocht brengt ons door de heuvels en langs de canyons van de Kiri rivier. We lunchen in een traditioneel restaurant met een prachtig panorama: de massieve bergen in de verte en het idyllische rivierdal beneden.

’s Namiddag fietsen we terug naar Shkodër. Het compleet vernieuwde Nationaal Fotografiemuseum Marubi staat op het programma. We bewonderen de indrukwekkende collectie foto’s van fotografiepionier Marubi die het leven in Albanië vanaf het jaar 1850 vastlegde. Niet te missen als je in Shkodër bent. We leren Albanië en haar rijke geschiedenis steeds beter kennen.

’s Avonds dineren en ontspannen we in het levendige stadscentrum.

Dag 3 | Karper proeven in een authentiek vissersdorpje

Totaalafstand: 25 km fietsen

We fietsen vandaag naar Zogaj, een pittoresk vissersdorpje op 13 km van Shkodër. De tocht voert ons langs de oevers van het meer van Shkodër, dat trouwens het grootste meer van de Balkan is. Zogaj is dan ook dé ideale locatie om het streekgerecht bij uitstek te proeven: kraakverse karper op Albanese wijze!

In de namiddag fietsen we terug naar Shkodër, en maken we een tussenstop om het Rozafa kasteel te bezoeken. Het panorama bovenop het kasteel is ronduit adembenemend.

Dag 4 | We volgen de rivier naar zee

Totaalafstand: 40 km fietsen

Vandaag  verlaten we Shkodër en fietsen we naar zee! Het badstadje Velipojë is ons doel. We volgen de Buna rivier, die zich tussen dorpjes en prachtige natuur slingert. We pauzeren regelmatig voor een drankje en een tussendoortje. We lunchen onderweg met een picknick.  In de namiddag arriveren we. Onze bagage staat al op ons te wachten in ons hotel, dus we kunnen ons meteen wat opfrissen voor we een wandeling langs het strand maken en dineren met zicht op zee.

Overnachting in Velipojë:  Godija Hotel & Suites 4* of Hotel-Valz 4*

Dag 5 | De tijd bleef stilstaan

Totaalafstand: 30 km fietsen

We starten de dag met een deugddoende ochtendwandeling en zetten daarna koers richting Barbullush. Het wordt een mooie tocht dwars door het platteland en de natuur. We zien het Albanese boerenleven aan ons voorbij passeren en het lijkt of de tijd hier heeft stilgestaan.

’s Avonds eten, genieten en zwemmen we in het heerlijke Gardenland Resort in Barbullush.

Overnachting in Barbullush: Gardenland Resort 4*

Dag 6 | Culinair hoogtepunt

Totaalafstand: 40 km fietsen

Onze fietstocht brengt ons vandaag naar Lezhë, een stadje dat al meer dan 2000 jaar bestaat. De nationale held van Albanië, Skanderbeg, ligt hier begraven in een Mausoleum. De prachtige natuur en vooral de uitmuntende slow-food met louter lokale bioproducten van restaurant Mrizi i Zanave bezorgen ons een superdag.

Overnachting in Lezhë: Hotel Liss 4* , Kompleksi Sebastiano 3*

Dag 7 | Skanderbeg en de bazaar

Totaalafstand: 50 km fietsen

We zetten vandaag via de oude nationale weg koers naar de stad Krujë. Het is onze laatste fietsdag, dus we genieten extra van het landelijke uitzicht dat doorkruist wordt door rivieren. Skanderbeg ligt dan wel begraven in Lezhë, het is hier in Krujë dat hij echt geëerd wordt. Hier hield hij immers vanuit het kasteel tientallen jaren stand tegen het oprukkende Turkse leger.

We kuieren in Krujë ook even in de grote bazaar, waar meer dan waar ook in Albanië tal van toeristische kraampjes met plaatselijke souvenirs te vinden zijn.

Overnachting in Krujë: Hotel Panorama 3*

Dag 8 | Citytrip naar Tirana

Nadat we lekker uitslapen, vertrekken we met de auto naar Tirana. Onderweg stoppen we voor een heerlijke lunch.

Nadat we onze spullen geïnstalleerd hebben in het comfortabele hotel, bezoeken we het Huis van Bladeren (Shtëpia e gjetheve), waar we alles ontdekken over de geschiedenis van de communistische geheime diensten die Albanië zo lang in de greep hielden.

’s Avonds genieten we van een een heerlijke maaltijd, gevolgd door een terrasje. Je zal merken dat Tirana ‘by night’ even levendig is als overdag.

Overnachting in Tirana: Hotel Millennium 3*, Blloku Hotel 3* of Hotel Austria 3*

Dag 9 | Verboden communistische stad

We verkennen het levendige stadscentrum van Tirana. Wie wil, duikt het Nationaal museum in. Bij de lunch genieten we nog maar eens van de heerlijke regionale keuken. Helemaal opgekikkerd van de maaltijd zijn we klaar voor een lange wandeling rond de Bllok, een wijk waar vroeger enkel leden van de communistische partij mochten binnengaan. De gids geeft je graag tekst, uitleg en een antwoord op al je vragen over het leven onder het communistisch bewind.

We genieten van onze laatste avond en praten nog lang na bij een lekker diner en een allerlaatste terrasje.

Dag 10 | Tirana – Brussel

Terugreis naar Brussel, afscheid van Albanië, het reisgezelschap en de gids.

Tot weerziens, Albanië!

Vertrekdata 2017

Deze reis verzorgen we op aanvraag

Kostprijs

Klik hier voor een overzicht van onze kostprijzen.